Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie
Samorząd Województwa Mazowieckiego

Biuro Regionalne KSOW Województwa Mazowieckiego

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Zapraszamy na Mazowsze!

06.07.2020

Samorząd Mazowsza wesprze przedsiębiorców z branży turystycznej. Na bezzwrotne dotacje planuje przeznaczyć blisko 67 mln zł z RPO WM 2014–2020. Dodatkowo władze regionu zachęcają do wypoczynku w naszym regionie. Ma w tym pomóc specjalna kampania turystyczna „Odpocznij na Mazowszu”.

Z powodu obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa firmy poniosły znaczące straty, a wiele z nich upadło. Kryzys dotkliwie odczuły zwłaszcza branże: kulturalna i turystyczna, hotelowa, restauratorsko-gastronomiczna oraz wystawienniczo-targowa. Brak jakichkolwiek wpływów w okresie od marca do czerwca zanotowało 90 proc. podmiotów. Szacuje się, że na Mazowszu w tym roku będzie można zrealizować zaledwie 40 proc. zamówień w ramach turystyki biznesowej. W maju średnie obłożenie hoteli miejskich wynosiło 9,6 proc., a w Warszawie 11,2 proc., przy czym rok temu było to 79,5 proc. Marszałek województwa Adam Struzik podkreśla, że przedsiębiorcom pilnie potrzebna jest konkretna pomoc, przede wszystkim finansowa.

 – Potrzebni są nie tylko klienci, którzy wygenerują zyski, ale też dofinansowania oraz dostęp do preferencyjnych kredytów czy pożyczek. Właśnie takie rozwiązania chcemy zaproponować mazowieckim przedsiębiorcom – podkreśla marszałek.

Trudną sytuację branży potwierdzają dane Światowej Organizacji Turystyki. Wynika z nich, że ruch turystyczny zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 r. Paweł Cukrowski, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim przekonuje, że turystyka to pierwszy sektor gospodarki, który ucierpiał z powodu pandemii

– Kryzys nią wywołany rozpoczął się w tej branży dużo wcześniej niż w połowie marca  ̶  turystyka wyjazdowa pierwszych problemów doświadczyła już w styczniu i lutym br. – zaznacza.

67 mln zł na dotacje dla przedsiębiorców z branży turystycznej

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność turystyczną, hotelarską, restauracyjną, rozrywkową, sportową i rekreacyjną oraz kulturalną mogą liczyć na wsparcie władz Mazowsza. Samorząd województwa planuje przeznaczyć blisko 67 mln zł na bezzwrotne dotacje dla mikro i małych przedsiębiorstw, dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. Środki pochodziłyby z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020. Dotacja miałaby formę bezzwrotną w przypadku utrzymania działalności i zatrudnienia przedsiębiorstwa przez okres co najmniej 3 miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożony zostanie wniosek o wsparcie. Całkowita kwota dotacji dla jednego podmiotu nie mogłaby przekroczyć 800 tys. euro.

Przypomnijmy, że samorząd województwa już w kwietniu br. podjął decyzję o przeznaczeniu 80 mln zł na wsparcie dla przedsiębiorców. Już w lipcu br. mikro, mali i średni przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego zagrożeni lub dotknięci negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 będą mogli uzyskać Mazowiecką Pożyczkę Płynnościową, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020. Pożyczka umożliwi sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnieniem jej płynności finansowej (m.in. wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury, zakup towarów, itp.). Maksymalna kwota pożyczki wyniesie 500 tys. zł. Środki te znajdują się w dyspozycji Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach obowiązującej umowy o finansowaniu, podpisanej z Województwem Mazowieckim. Informacje na temat uruchamianych pożyczek będą dostępne na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego https://pozyczkiunijne.bgk.pl/oferta-pozyczek-unijnych/mazowieckie/ oraz u poszczególnych pośredników finansowych,

Odpocznij na Mazowszu

Jak wynika z badania Profitroom, tegoroczny urlop w kraju chce spędzić ponad 90 proc. rodaków.

– Dla wielu hoteli, restauracji, biur turystycznych czy instytucji kultury to szansa na odzyskanie płynności finansowej. Pomóc przedsiębiorcom możemy wszyscy, np. spędzając tegoroczny urlop w naszym regionie – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

Samorząd województwa chce pomóc branży turystycznej, dlatego przygotował kampanię „Odpocznij na Mazowszu”, która ma zachęcać do spędzenia wakacji w naszym regionie. To działania kierowane do osób aktywnych, lubiących spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną przy dobrym, zdrowym jedzeniu. Pokazujemy, że właśnie Mazowsze jest najlepszym kierunkiem zarówno na wyjazd weekendowy, jak i dłuższy wypoczynek. To na Mazowszu znajdziemy prawdziwe perełki dziedzictwa kulturowego i historycznego, a przy okazji zachwycimy się bogactwem naturalnym – przyrodniczym i krajobrazowym. Kampania ma nie tylko przypomnieć o licznych atrakcjach Mazowsza, ale też zachęcić turystów do spojrzenia na region z nowej perspektywy, doświadczania go wszystkimi zmysłami. Nacisk kładziemy na smaki, podróże i design. Bo warto odpocząć na Mazowszu!

Kampania sygnowana jest logo regionu „Mazowsze.serce Polski”, w internecie można jej szukać pod hasztagiem #modanamazowsze. Trafimy do odbiorców różnymi kanałami komunikacji o zasięgu zarówno lokalnym, jak i ogólnokrajowym. W Warszawie zobaczycie nas  m.in. na ekranach w wagonach tramwajów i metra czy na tyłach autobusów. Informacje o kampanii pojawią się też na przystankach autobusowych. Z kolei na terenie województwa reklamy będą widoczne na tablicach wielkoformatowych, na rowerach miejskich, w kinach (także plenerowych i samochodowych), a także w prasie i publikacjach branżowych. W przypadku działań o zasięgu ogólnopolskim zostaną wykorzystane: audycje śniadaniowe w TVP i TVN, radio oraz internet, w tym media społecznościowe.

Według ogólnopolskiego badania przeprowadzonego w 2018 r. województwo mazowieckie utożsamiane jest z dobrą rozrywką, bogatą bazą noclegową, ciekawą ofertą kulturalną, częstymi wzmiankami o nim w mediach oraz mnogością miejsc i atrakcji wartych zobaczenia[1]. Odwiedzający Mazowsze mogą wybierać spośród wielu miejsc noclegowych o różnym standardzie i lokalizacjach.  W regionie jest ponad 600 obiektów, które mogą przyjąć 6,3 tys. gości. Ponad 100 z nich to kwatery agroturystyczne.

[1] Raport końcowy przygotowany w 2018 r. w ramach wykonywania pilotażowego badania wielkości i specyfiki ruchu turystycznego w województwie mazowieckim dostępny na stronie https://www.mazovia.pl/kultura-i-turystyka/turystyka/badania-turystyczne-/art,5,pilotazowe-badanie-wielkosci-i-specyfiki-ruchu-turystycznego-w-wojewodztwie-mazowieckim.html

Źródło: www.mazovia.pl


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009