|

Fundusze promocji produktów rolno–spożywczych

Uwaga - od 1 kwietnia 2025 r. weszły w życie zmienione przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest przepis dotyczący elektronicznej formy składania deklaracji wpłat, który zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2026 r.

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

Na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. utworzono 10 odrębnych funduszy promocji:

  • Fundusz Promocji Mleka
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
  • Fundusz Promocji Ryb
  • Fundusz Promocji Roślin Oleistych (od 1 sierpnia 2019 r.).

Celem funduszy jest wspieranie marketingu rolnego, wzrost spożycia oraz promocja produktów rolno-spożywczych.

Zarządzanie funduszami:

  • Każdy fundusz posiada komisję zarządzającą (9 członków: 3 przetwórców, 5 producentów, 1 przedstawiciel izb rolniczych) powoływaną na 4 lata.
  • Komisje ustalają zasady gospodarowania środkami, opracowują plany finansowe, strategie promocji i przekazują sprawozdania ministrowi właściwemu ds. rynków rolnych.
  • Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa administruje funduszami, obsługuje rachunki bankowe, sporządza sprawozdania i zapewnia obsługę prawną oraz techniczno-biurową.

Dodatkowe informacje:

Szczegółowy wykaz towarów objętych obowiązkiem wpłat oraz zasady naliczania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wszelkie informacje dotyczące wpłat, deklaracji oraz działania funduszy dostępne są na stronie KOWR.

W załączeniu znajduje się ulotka informacyjna dotycząca mechanizmu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych do dalszej dystrybucji.


Ważne zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych od 1 kwietnia 2025 r.

1 kwietnia 2025 r. weszły w życie zmienione przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest przepis dotyczący elektronicznej formy składania deklaracji wpłat, który zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2026 r. – poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Nowelizacja ustawy jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez producentów i przetwórców, a zmiany dotyczą przede wszystkim, ale nie tylko, Funduszu Promocji Roślin Oleistych.

Najważniejsze zmiany

Fundusz Promocji Roślin Oleistych:

  • Objęcie mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu – do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz obowiązany będzie każdy podmiot nabywający towar od producenta (w rozumieniu wytwórcy roślin oleistych), niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności;
  • Rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik – umożliwienie realizacji działań promujących ten produkt i jego przetwory.

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw:

  • Rozszerzenie katalogu produktów o produkty pszczele, tj.: miód, pyłek kwiatowy, pierzga, propolis oraz mleczko pszczele. Produkty te będą objęte wsparciem do wysokości 5 proc. kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań z tego funduszu.

Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych:

  • Umożliwienie prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.

Elektroniczna forma składania deklaracji:

  • Wprowadzenie wyłącznie elektronicznej formy składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji – ten przepis jako jedyny wejdzie w życie dopiero 1 kwietnia 2026 r. Deklaracje będzie można składać wyłącznie za pośrednictwem portalu eRolnik.

PLIKI DO POBRANIA

Ulotka
Rozmiar pliku: 335 KB
POBIERZ PDF