
Uwaga - od 1 kwietnia 2025 r. weszły w życie zmienione przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest przepis dotyczący elektronicznej formy składania deklaracji wpłat, który zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2026 r.
Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych
Na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. utworzono 10 odrębnych funduszy promocji:
- Fundusz Promocji Mleka
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
- Fundusz Promocji Ryb
- Fundusz Promocji Roślin Oleistych (od 1 sierpnia 2019 r.).
Celem funduszy jest wspieranie marketingu rolnego, wzrost spożycia oraz promocja produktów rolno-spożywczych.
Zarządzanie funduszami:
- Każdy fundusz posiada komisję zarządzającą (9 członków: 3 przetwórców, 5 producentów, 1 przedstawiciel izb rolniczych) powoływaną na 4 lata.
- Komisje ustalają zasady gospodarowania środkami, opracowują plany finansowe, strategie promocji i przekazują sprawozdania ministrowi właściwemu ds. rynków rolnych.
- Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa administruje funduszami, obsługuje rachunki bankowe, sporządza sprawozdania i zapewnia obsługę prawną oraz techniczno-biurową.
Dodatkowe informacje:
Szczegółowy wykaz towarów objętych obowiązkiem wpłat oraz zasady naliczania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wszelkie informacje dotyczące wpłat, deklaracji oraz działania funduszy dostępne są na stronie KOWR.
W załączeniu znajduje się ulotka informacyjna dotycząca mechanizmu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych do dalszej dystrybucji.
Ważne zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych od 1 kwietnia 2025 r.
1 kwietnia 2025 r. weszły w życie zmienione przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest przepis dotyczący elektronicznej formy składania deklaracji wpłat, który zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2026 r. – poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Nowelizacja ustawy jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez producentów i przetwórców, a zmiany dotyczą przede wszystkim, ale nie tylko, Funduszu Promocji Roślin Oleistych.
Najważniejsze zmiany
Fundusz Promocji Roślin Oleistych:
- Objęcie mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu – do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz obowiązany będzie każdy podmiot nabywający towar od producenta (w rozumieniu wytwórcy roślin oleistych), niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności;
- Rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik – umożliwienie realizacji działań promujących ten produkt i jego przetwory.
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw:
- Rozszerzenie katalogu produktów o produkty pszczele, tj.: miód, pyłek kwiatowy, pierzga, propolis oraz mleczko pszczele. Produkty te będą objęte wsparciem do wysokości 5 proc. kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań z tego funduszu.
Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych:
- Umożliwienie prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.
Elektroniczna forma składania deklaracji:
- Wprowadzenie wyłącznie elektronicznej formy składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji – ten przepis jako jedyny wejdzie w życie dopiero 1 kwietnia 2026 r. Deklaracje będzie można składać wyłącznie za pośrednictwem portalu eRolnik.